e-učitel
Základní informace
Role učitele v e-learningu při plánování, vývoji a výuce v e-kurzu se různí v závislosti na jeho odborné profesi, znalostech, dovednostech a zkušenostech. Role vyučujícího (tutora) a autora odborného obsahu a jeho didaktické transformace učitelé po zaškolení zvládnou, ale mnoho úloh e-vývojáře vyžaduje odbornost počítačového specialisty.
Základní kompetence tutora v elektronické výuce zahrnují především:
- Odpovídající pedagogickou kvalifikaci, k jejímuž dosažení je třeba tutory vyškolit.
- Umění dobré komunikace. V e-learningovém prostředí je základním způsobem komunikačního procesu komunikace písemná.
- Otevřenost, zaujetí pro věc, přístupnost ke změnám. Vnímavost, otevřenost a flexibilita tutora jsou nezbytností. Pokud tutor nedokáže v kurzu vytvořit přátelské prostředí, může se stát, že se studující ve skupině odcizí jemu i navzájem.
- Praktické zkušenosti. e-learning vyžaduje tutory, kteří umí aplikovat látku na praktické úlohy. Nestačí pouze dobré teoretické znalosti předmětu.
Ve vztahu ke studentům by tutor měl především:
- Včasně a vhodně poskytovat zpětnou vazbu.
- Povzbuzovat a podporovat odezvu studujících po celou dobu výuky.
- Reagovat na příspěvky studujících do diskusí, na domácí práce a výsledky v testech.
Pro roli e-autora potřebuje mít učitel další doplňující znalosti. Především by měl umět:
- posoudit vhodnost existujících studijních materiálů pro aplikaci v e-kurzu
- aplikovat pravidla pro prezentaci informací v DiV i v prostředí webu
- vhodně kombinovat prvky tradiční a elektronické výuky, např. synchronní či asynchronní výuku nebo vhodná multimedia
- mít úspěšnou praxi jako tutor e-learningu.
Rozšiřující informace
Návody pro učitele, Univerzita Hradec Králové http://www.uhk.cz/oliva/Distancni.htm Návody zahrnují téma Jak vytvářet a vést kombinované a distanční kurzy v prostředí WebCT.
Distance Education at a Glance http://www.uidaho.edu/evo/distglan.html Specifika práce učitele v DiV zahrnují zejména položky
#1 Distance Education: An Overview #2 Strategies for Teaching at a Distance #3 Instructional Development for Distance Education #4 E valuation for Distance Educators #8 Strategies for Learning at a Distance #9 Distance Education: Research #12 Copyright and Distance Education
Online Learning http://www.ion.uillinois.edu/resources/tutorials/overview/index.asp Přehled o online vzdělávání, vytvořený Illinois Online Network, obsahuje též položku Being a successful instructor.
|